Pitääkö toimarin tviitata?

Jos et näy somessa, oletko olemassa? Tai kysymys oikeastaan kuuluu: oletko olemassa asiantuntijana? Oletko asiantuntija, jos muut eivät tiedä sitä, mitä osaat? Päteekö sama johtajiin, et ole johtaja, jos et näytä sitä somessa? Johtaja on keulakuva ja yksi hänen tehtävänsä on näkyä ja kuulua eli tehdä tunnetuksi. Palkattaisiinko tänä päivänä johtajaa, joka ilmoittaa työhaastattelussa kieltäytyvänsä osallistumasta sosiaaliseen mediaan, koska ei halua tai ei näe sitä tarpeelliseksi? Tuskinpa. 

”Palkattaisiinko teille johtaja, joka ei halua olla somessa?” 

Talouselämä 500 -yritysten toimitusjohtajista noin 130 on Twitterissä. Suhdeluku on suurin piirtein sama, jonka lehti esitti pari vuotta sitten. Tuolloin Suomen suurimpien yritysten toimitusjohtajista vain viidesosa käytti Twitteriä. Nämä luvut koskevat vain Twitteriä, ja toki on muitakin mahdollisuuksia näkyä somessa, kuten LinkedIn.

Moni johtaja on kuitenkin mieluummin poissa somesta kuin ottaa riskin, että tekee siellä virheitä. Virheitä ei kuitenkaan kannata pelätä, vaan opetella hoitamaan ne asiallisesti. Sosiaalisen median kriisiviestintä on hyvä hallita ja siihen kannattaa käyttää asiantuntija-apua ennakoiden. Kannattaa myös tutustua sosiaalisen median kulttuuriin ennen omaa osallistumistaan. Aluksi on hyvä kuunnella, keskustella ja jakaa muiden tekemää sisältöä – ei kuitenkaan omissa nimissään, vaan lähde on aina mainittava. Tekemällä oppii näkemään, mikä toimii parhaiten itselle. 

”Paras tulos lähtee omasta persoonasta.” 

Johtajan ei tarvitse tuoda someen omaa persoonaansa, jos hän ei niin halua. On mahdollista luoda ammatillinen verkkopersoona, jossa vuorovaikutuksen tyyli on samanlainen kuin se on johtajalla muutenkin. Tosin jos johtajalta löytyy kirjoittajan taitoja ja kykyä tuoda oma persoonansa esiin, se on paljon mielenkiintoisempaa kuin viestintäosaston tai -toimiston luoma kliininen kuva. Trillikin auttaa asiakkaitaan löytämään oman blogiäänen ja -tyylin. Viestintätoimisto onkin hyvä apu ja koutsi, mutta sanoisin, että paras lopputulos lähtee omasta persoonasta.  

Usein yritysten virallinen profiili on aika kasvoton ja tylsä. Kannattaa muistaa, että oikeiden ihmisten päivitykset herättävät mielenkiinnon paremmin kuin yritystilit. Ihmiset keskustelevat mieluummin toisen ihmisen kuin yrityksen kanssa. 

Toimitusjohtajien tviittejä voi seurata täällä: https://twitter.com/talouselama/lists/te500-toimitusjohtajat     

Trillimestarinne Jenni  

Jenni Manninen

Tekstisisällöistä vastaava trillimestari

Kirjoittajan intohimona ovat viestintään liittyvät ilmiöt ja erityisesti teksti. Jennin blogi tarjoaa lukijalle vinkkejä ja ajatuksia liittyen alaan, mutta tarkkana saa olla, sillä tarinoinnin lomassa saatetaan päätyä toisinaan myös grillaamaan banaaneja.

040 045 8435
jenni.manninen@trilli.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *