Unelmia ja copyhommia

Pääsin parikymppisenä isoon helsinkiläiseen mainostoimistoon harjoittelijaksi. Hinguin mainosmaailmaan niin paljon, että kävin Hämeenlinnasta Helsingissä harjoittelussa ilman palkkaa, maksoin matkakulutkin itse. Harjoitteluaikana sain tehdä joitain ihan oikeitakin mainosalan töitä kahvinkeiton lomassa. Parhaiten jäi mieleeni tv-mainoksen spiikkauksen ”valvominen” tuotantostudiolla mainostoimiston puolesta. Kaksoisbuukkaus oli untuvikolle onnenpotku, sillä projektipäällikkö ei päässyt itse paikalle. Sain seurata tunnetun ammattinäyttelijän spiikkausta pastillimainokseen.  

Kyllä, siihen aikaan vastattiin keskuksen puhelimeen, tilattiin krapulaiselle copylle pizzaa ja vahdittiin siinä sivussa osakkaan vilkasta poikaa.

Muutaman kuukauden aikana trendikkään mainostoimiston kirkkain kultapöly karisi. Pääsin vielä harjoittelujakson jatkoksi toimiston vastaanottoon kesätöihin (kyllä, siihen aikaan vastattiin keskuksen puhelimeen, tilattiin krapulaiselle copylle pizzaa ja vahdittiin siinä sivussa osakkaan vilkasta poikaa). Huokaillen seurasin, kun toimiston coolit tyypit lähtivät joukolla Cannesin mainosjuhlille juhannusviikolla. Ehkä minäkin joskus!  

Kesäpätkän jälkeen jatkoin opiskelujani, ja hain lopulta töihin viestintätoimistoon, jonka koinkin enemmän omaksi paikakseni. Olen kuitenkin kiittänyt mielessäni pestiäni mainostoimistossa, sillä jälkeenpäin tuo kokemus painoi CV:ssäni paljon. Se huomattiin.  

Trillin ajatuksena on tarjota palvelua ihmisenkokoisesti ja ymmärrettävästi.

Olen päässyt yhteistyössä Piian ja Riikan kanssa tekemään entistä enemmän copywriterin töitä, joita nykyisin tehdään myös somen puolella. Minulla ei tosin ole sihteeriä, joka tilaisi luovuuteni pelastavaa krapulapizzaa tai vahtisi lastani, eikä tarvitsekaan. Ajat ovat ylipäänsäkin muuttuneet, toimistot pienentyneet, mainosmaailman ilmiöt tasoittuneet ja verkostomainen toimintatapa lisääntynyt. Trillin ajatuksena on tarjota palvelua ihmisenkokoisesti ja ymmärrettävästi, niin että asiakas pysyy koko ajan kärryillä siitä, missä mennään tekemisessä ja kustannuksissa.  

Copywriterin työ on aivan oma lajinsa ja erittäin hauskaa ja luovaa hommaa. Sitä kirjoittaja tekee yhteistyössä graafikon ja kuvaajan kanssa, sillä kuvan ja tekstin on osuttava täydellisesti yhteen. Ulkomainoksissa ja infotauluilla tekstin tekemiseen pätevät omat ”vilkaisulakinsa”. Tarvitaan nopeutta ja ytimekkyyttä, mutta silti jutussa on oltava joku idea. Ja tietenkin asiakkaan antama tavoite on kaiken lähtökohtana.

Oivalluksesta syntyy myös muistijälkiä, joilla saadaan tuloksia aikaan.

Grafian Vuoden huiput -mainoskilpailun ehdokaslista on äskettäin julkaistu. Tapanani on ollut joka vuosi käydä ne läpi, sillä joukossa on todella upeita teoksia ja tekstejä.  

Yksi oivaltava teksti tänä vuonna löytyy Alkon kampanjasta, jossa herätetään keskustelua alkoholinkäyttöön liittyvistä tavoista ja käyttötilanteista. Slogan ”Ei tippa, vaan tapa” pistää aivot pörräämään. Sanojen monimerkityksillä leikkiminen perustuu homonymiaan, ja se on hauska tapa saada ihminen itse oivaltamaan. Nimenomaan oivalluksesta syntyy myös muistijälkiä, joilla saadaan tuloksia aikaan.  

Ehkä hän nauraisi päin naamaa ja joisi kaljaa auringonnousuun.  

Vanhojen sanontojen tai laulujen sanojen tuunaaminen saattaa sekin toimia mainostekstinä, kunhan lopputulos ei ole liian ilmeinen. Kuluneisuutta pitää osata varoa, se on osa ammattitaitoa. En ole ihan varma, mitä tämän jutun otsikosta tuumaisi legendaarinen sanoittaja Gösta Sundqvist. En ole ensimmäinen, joka muokkaa ”Unelmia ja toimistohommia” itselleen sopivaksi. Ehkä hän nauraisi päin naamaa ja joisi kaljaa auringonnousuun.  

Jos sinua kiinnostaa buustata viestintää tai markkinointia oivaltavilla teksteillä, ota yhteyttä! Juodaan kahvit ja katsotaan, miten voisimme auttaa.  

Jenni Manninen

Tekstisisällöistä vastaava trillimestari

Kirjoittajan intohimona ovat viestintään liittyvät ilmiöt ja erityisesti teksti. Jennin blogi tarjoaa lukijalle vinkkejä ja ajatuksia liittyen alaan, mutta tarkkana saa olla, sillä tarinoinnin lomassa saatetaan päätyä toisinaan myös grillaamaan banaaneja.

040 045 8435
jenni.manninen@trilli.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *